
EFFIE-PRIS TIL SKREIEN
– Dette er en fantastisk anerkjennelse og inspirasjon for alle som arbeider med skreien fra fiskebåten til kjølediskene, sier Kristin Pettersen, opprømt og lykkelig over å ha vunnet pris i EFFIE-kåringen i Frankfurt i går kveld.
BMW, Mercedes og Mövenpick måtte alle se seg slått av erobreren fra Barentshavet. Aldri før har en norsk merkevare verken vært nominert eller vunnet en EFFIE i Tyskland. I går ble det bronseplass i kategorien «NewNew». Vinner ble kjøttprodusenten og den sterke tyske merkevaren Rügenwalder Mühle for nå også å satse på vegetariske hamburgere. Mens vinneren hadde brukt 30 millioner Euro på sin kampanje, hadde Norges sjømatråds skreikampanje kostet 250.000 Euro. Dr. Oetker kom også på pallen med sin pizzaburger. Til sammen ble en gull og to bronse delt ut i katogorien, kategorien med den med den tøffeste konkurransen, ifølge Pettersen.
Norges sjømatråds Skrei-kampanje i Tyskland har vakt oppsikt og høstet anerkjennelse fra juryen som lot seg imponere av kampanjens innhold og oppnådde resultater. Med små ressurser, sammenlignet med konkurrentens tresifrede millionbeløp, har Pettersen arbeidet oppfinnsomt og målrettet for å promotere skreien i Tyskland. Med live-sendinger fra kaier i Lofoten og Vesterålen til et lydhørt publikum i Tyskland, har hun fortalt historien om Barentshavets ridder og langdistansesvømmer som hvert år vender tilbake til norskekysten i nord for å gyte.